Aroma: Herlige funky epletoner over vindruer, fuktig treverk, lær og gress
Smaker: Fruktige toner av både friske grønne epler og overmodne røde epler. Lett funky, noe lær, druer, stikkelsbær, vått tre og lett anelse av sitrus. Halvtørr, fine florale toner og myk karbonering.
Frisk og herlig eplearoma og smak med lett funky toner under. Fine balanserte toner. Kan nytes kald, men vil få en mer kompleks og interessant smak ved 10 grader, så anbefaler å la den lunes litt utenfor kjøleskapet før den helles i glassene og serveres.
Smaker: Masse mango i smaken også. Frisk og syrlig med kompakt kropp. Herlig viskositet som virkelig minner om mangojuice man får kjøpt i butikkene.
En fabelaktig syrlighet som stikker igjennom det massive mangoinfernoet som er her. Det er så mye mango her at konsistensen er tykkflytende og man kjenner virkelig mangopureen på tunga. Frisk, fruktig og freidig øl
Aroma: Søtlig med karamell, tørket frukt, overmoden stenfrukt, lær, treverk og alkohol
Smaker: Fløyelsmyke toner av fløtekarameller, tørket frukt, Muscovado sukker, eikefat, appelsinmarmelade, lær, modne plommer, honning, rosiner og noe umami i bakgrunnen.
Ganske søt, men så kompleks og fløyelsmyk. Det er et krydderspill med rosiner, tørket fiken, dadler, kokos appelsin, mørke sukkertyper, kremete karameller og vennlige strøk fra alkoholen og eikefatene som kiler meg langt inn i hjerterota. Det er mye kjærlighet lagt ned i ølet og fatlagringen. Det er ganske søtt, men den skal koses med som en portvin og ikke bælmes på tre slurker. Vil fungere veldig fint til skarpe og modne oster
Aroma: Fin fruktighet med søtlig og florale toner. Tropiske frukter, appelsinmarmelade, lys karamell og kvae over en søtlig maltbase.
Smaker: Her er det søtlige, tropiske frukter som mango, ananas og sitrusfrukter som gir fruktighet, så er det appelsinmarmelade, kvae og granskudd som dekker bitterheten. Her kjenner du alkoholen gi deg en innvendig klem og smaksløkene danser gjennom en fruktig bitterhet.
Her kommer en kjempe trampende inn. Nøgne Ø’s Command and conquer er en 10% trippel tørrhumlet Imperial Ipa. En mektig humlebombe som gir deg varme og glede gjennom sin malttunge kropp i bunnen av humlenes fruktighet og bitterhet.
En hybrid øl med sin malttyngde og humlebitterhet, til den fruktige NEIpa-stilen som har søtlige, tropiske frukter som mango, ananas og sitrusfrukter som fremtredende smaker.
Command and conquer bringer disse to verdener sammen og gir massive smaker av deilige frukter, god bitterhet, fin sødme fra maltbasen og avsluttes med en varmende alkohol. Jeg vil ha mer og jeg vil ha gulrotkake ved siden av!
Aroma: Lyst malt, høy, sitrus, bergamot, belgisk gjær, korianderfrø, sitrongress og hint av banan
Smaker: Fine toner av lys malt, høy, sitrus, florale toner av bergamott, sitrongress, korianderfrø, belgisk gjær, krydder (pepper?) og lys sirup. Noe vagt av banan og tutti frutti dypt inne i reseptorene. Fyldig og forfriskende kropp med komplekst smaksbilde som allikevel er godt balansert.
Mye krydder og florale innslag i en spennende wit som passer veldig godt sammen uten å utfordre stilen på noen måte. Rene, klare smaker og utmerket bruk av krydderier for å skape en kuriøs versjon av en stil som vanligvis er ganske enkel
Aroma: Fine, varme mangotoner. Noe som ligner floral honning i bakkant. Lett syrlig.
Smaker: Der aromaen er ganske enkel, er smaken veldig kompleks. Lett syrlighet, varme toner av mango, aprikos, jordbær og rips. Sødmen fra alkoholen jevner ut syrligheten fra frukten og det er en velbalansert og nydelig frisk øl
Her viser Cervisiam igjen at makeløs overflod kan fungere alldeles så bra. Originalen er jo et fabelaktig øl i seg selv, men her er det dytta ekstra muskler i blandinga og jeg syns det fungerer på alle måter. Frisk og fruktig, men alkoholen løfter fruktigheten opp og gir denne en virkelig massiv kropp som leker mellom surt og søtt uten at noen av de får hovedrollen. Det er nok flere som ville tippet noen prosent mer i denne, men alt er godt integrert med hverandre og gir en komplekst og interessant smaksbilde man bare kan sette seg tilbake i godstolen og nyte
Aroma: Fruktig og kremete aroma av sitrus, mango og vanilje
Smaker: Igjen er det fruktige og kremete toner av sitrus, vanilje og tropiske frukter. Mye kremete vanilje som en iskrem eller milkshake med gode mengder pakistansk mango og lette limetoner i en fyldig kropp. Fint balansert, så selv om man kanskje ville ønske noe prosent mer alkohol i denne, så er både kroppen fyldig, smakene velbalanserte og holder relativt lenge.
Den kraftige milkshake-følelsen forsvinner ganske fort, så den blir ikke for mye, da de fruktige tonene og sitrusen balanserer ut den kremete følelsen etterhvert.
Aroma:Lett syrlig. Sherry, eik, tørket frukter, eddik, karamell og tranebær
Smaker: En mild og rund flamsk rød, ikke så intens på hverken syrlighet, sherry, eikefat eller eddiken som man er vant til, men selv om den virker litt tynn, er den kompleks og har absolutt de riktige smakene.
Det er mye kjærlighet som legges i og på fat når gjengen fra Wettre bruker eik. Nøysommelig tar de steg som viser seg å bære interessante frukter og Flemish Red fører seg inn i denne rekken. Man får ikke den tyngden i ølet som de tradisjonelle og mest populære belgiske ølene i denne stilen gir, men med en mer besindig syrlighet og maltbase er det kanskje lettere å plukke de finere smakene fra dette ølet. Den vinøse eddiken kan mange ganger skjerme for intrikate smakstoner, men Wettre sin Flemish Red er like kompleks og gir deg større innsikt i de nyanserte tonene.
Aroma: Floralt av belgisk gjær, eple og plommer, høy og krydderier
Smaker: Floralt og pepperaktig kropp, med noe karamell, stenfrukt, krydder, appelsin og høy. Veldig fin fruktighet og sødme.
Igjen banker Kinn ut et fabelaktig matøl og ikke minst en fabelaktig saison. Uår er kanskje redningen i den uhorvelige lange ventetiden på at Solsnu skal komme til julen. Jada, Solsnu er en Biere de garde…. Nei, la meg rette på det med en eneste gang…. Solsnu er ikke «en Biere de garde», Solsnu er landets beste Biere de garde, kanskje til og med planetens beste. Det er store sko å fylle, men for oss med mye kjærlighet til den belgiske gjærfloraen og gårdsølene deres, så er dette nok et øl fra Florø hvor belgiske bryggere ville tippet hatten sin til.
I midten av mars snakket jeg med Rolv Bergersen fra Bergen Beer Blog om korona-pandemien og hvordan den ville arte seg for norske bryggerier som brygger håndverksøl. Vi bestemte oss for å gjøre en innsats gjennom våre blogger med å dele favoritter og nyheter fra vårt langstrakte land under korona-krisen.
Nå har dagen kommet med øl- og mjødanmeldelse nummer ett hundre for min del i denne ‘hjelpeaksjonen’ for norske småbedrifter under pandemien. Siden den 29. mars har det også vært noen poster med polsmakinger, test av alkoholfri drikke og akevitt lagret på ølfat innimellom ølanmeldelsene, men alle disse har hatt med norske håndverksøl eller -mjød for å holde hjulene igang daglig.
Under er listen over de første hundre ølene, så får jeg oppdatere lister med en ny post om noen måneder.
Takk til alle som har fulgt bloggen, følger FB-siden, liker innleggene i ølgruppene på sosiale medier og ikke minst alle dere som støtter norske bryggerier og mjøderi ved å kjøpe, drikke og fremsnakke deres håndverk.