Voss Bryggeri Oregonian

Voss Bryggeri

Oregonian

Amerikansk Vestkyst-øl 6% 0,33l kr. 61,90

©Lasse L

Farge: Uklar, gyllen med fint hvitt skum

Aroma: Lys malt, kjeks, krokan, høy, furu, gress, sitrus, stenfrukt og noe sydhavsfrukter

Smaker: Smaken spiller igjen rundt mye av det samme, kjeks, karamell og mandel fra malten som ligger mer i bakgrunnen nå. Herlige tropiske smaker fra melon, mango, fersken, litchi og sharon og i tillegg noe søtlig sitrus fra grapefrukt og sitron. Lett bitterhet fra grapefrukt og litt furu, men svale toner av høy og gress ligger i bakkant.

Frisk og lettdrikkelig med kremete skum. Jeg trodde det fine spillet mellom det fruktige, det lett sødmefylte maltet og den lette bitterheten var mye ned til kveiken, men så viste det seg for noen år siden at Voss bryggeri ikke bruker kveik i Oregonian. Jeg var sjokkert. Nesten knust i egen bonderomantiske hedonist-tilværelse.
Både kveiken og Voss har imponert meg i mang en sammenheng siden.

Oregonian har blitt en øl jeg gledelig tar meg på en ølfestival (med den overhengende faren for å få ryggen dekt av stickers fra Voss bryggeri sin klistremerkeforening) eller når jeg skal kose meg med mat. Ølet skiller seg alltid litt ut. Forfriskende, smakfullt og renser opp med sine rene og klare smakstoner. Den gir meg stadig et fornøyd smil om munnen.

 

Les også

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg