Nøgne Ø #500

Nøgne Ø
#500

DIPA 10% 0,5l kr. 79,90

©Lasse L

 

Farge: Uklar, dyp gyllenbrun med lyst skum

Aroma: Malt, mørk sirup, grapefrukt, kvae, aprikos og urter

Smaker: Her leker maltsødmen og bitterheten fra humlen veldig godt sammen. Varmende, søte og fyldige toner av karamell, stenfrukt, brød, tørket frukt, aprikos og urter løfter maltbasen og balanserer ut den heftige bitterheten fra grapefrukt, appelsinmarmelade, høy, kvae, barnåler og lette tropiske toner. Det er snev av røyk liggende under som et syltynt lag. Jada, man kjenner de 10%, men på en god måte da det er massive toner av alt som balansere hverandre godt.

Det er ti-årsjubileum for #500 iår. I likhet med #100, ble det 500. brygget oppkalt etter nettopp det; #500. Og siden det var et minneverdig markering, fant man frem fem typer malt, 5 humlesorter (Chinook, Simcoe, Centennial, Pacific Gem og Nelson Sauvin) og bestemte seg for 100IBU.
Og siden ølet finnes og selger godt på polet den dag i dag, er det både rett og riktig å si atdette ikke bare er et knakende godt øl, men en klassiker. En IIPA jeg forelsket meg i for ti år siden og som jeg har hatt som fØLgesvenn hjem fra Vinmonopolet flere ganger enn noe annet.

Jeg har for lengst slått meg til ro med at når maltsødme og humlebitterhet tar opp sine instrumenter og spiller opp til DIPA-dans, da er det søt musikk i min strupe. Og det vil vare i minst ti år til. Nøgne Øs #500 er min BFF; Beer friend forever

 

Les også:

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg