7 Fjell/ Mjøderiet Honey Trap

7 Fjell / Mjøderiet
Honey Trap

Kjelesyrnet braggot 7,2% 0,33l kr.69,90

©SiriSD

 

Farge: Lett tåkete, gyllen rav gul med tynt og flyktig offwhite skum som legger seg i kanten

Aroma: Her kommer mange til å reagere. En kettle sour har vanligvis lette, syrlige toner med mye sitrus i seg, honningen i en mjød har dypere, søtlige og florale toner litt på den andre siden av spekteret, så når disse blandes med limeskall og pepper – hver for seg også distinktive på smak og lukt- blir det en pussig konstellasjon. For de fleste, vil jeg tro.
Som kald gir det aromatiske spillet ganske skarpe toner, men ettersom braggoten blir mer varm, smelter aromaene sammen på en mye bedre måte.

Smaker: Igjen får man det litt pussige spillet mellom det syrlige, lime og litt funky mot den søte, kraftig florale honningen, med pepperets jordlige toner i tillegg. Det minner også om ganske mineralske hvitviner. Igjen er den litt skarp som kald, men mildnes når den blir lunere i glasset. Lun på begge måter, både i tempratur og som smakskarateristisk. Det fungerer slik ost og søtlig chutney funker. Slik blåmuggost og pepperkaker funker. Kanskje beste forklaringen er joghurt og honning, for det er vel nærmest det mange spiser som kan relateres til denne braggoten.

Jeg slet med å gjenkjenne pepperet oppe i alt det andre, da den lå der og skurret litt, men når det slo meg at det var pepper (må innrømme at jeg først tenkte hvitt pepper, som kan gi en litt funky aroma og smak) falt bitene mer på plass og Honey Trap stod frem som et morsom eksperiment som trolig vil funke for endel, men ikke massene.

Tror denne hadde blitt en fin følgepartner til endel ost og chutney kombinasjoner. Kanskje stekt laks og agurksalat. Mulig den hadde fungert godt til mye en tapasmeny kan tilby. Manchego-ost, scampi, bondeomelett, fyrrige poteter, salt spekemat og brød med olje og balsamico. Jeg hadde holdt kjøttbollene og tomatsausen på avstand.

Om du skal drikke tidlig i påsken, kan denne være følgesvennen til havregrøten.
Om noen fra helsemyndighetene lurer på om jeg oppfordrer til drikking, kan jeg bare opplyse om at jeg også skriver om vin og da er det ok 😉

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg