Syns du noe virker kjent med journalistikken?

 

©Lasse L 

Det viser seg at NRK har kastet seg på klikkhoreri med sensasjonsjournalistisk lavmål og laget en ikke-sak med dagens “Syns du noe virker kjent med denne logoen?” artikkel.

Ringnes og Oslo Brewing Co. har hatt en enkel samtale før påsken om etiketten for Orange Soda Sour fra sistnevnte bryggeri, hvor denne ligner for mye på Solo- brusen til Ringnes og at ønsket var at etiketten forandres. Partene var enige og var ferdig med saken.
Stille nyhetsdag og kunnskapsløs journalist i jakt på en sensasjon, så virker det som bryggeriene står steilt mot hverandre på randen av juridisk oppfølging.

Journalisten har vridd vinklingen av spørsmålene slik det passer for å få noe mer ut av saken enn som egentlig var og tatt svarene ut av kontekst.

Det er like fullt uheldig at en professor i markedsføring blir sitert på så bombastiske utsagn om mennesker og produkter han har null kjennskap til, med mulig unntak at han ble presentert en veldig farget vinkling.

At han mener dette er slett arbeid, «made in a hurry» (ironivarsel) du vet, bruke engelske uttrykk fordi man ikke har tatt seg tid til å tenke over hva man gjør, men bare gjør noe i all hast…, at det er lite kreativt osv osv.
Vel, de aller fleste har syntes etiketten er morsom. Oslo Brewing co. har altså satt deler av navnet sitt på en etikett (igjen) og om imitasjon er den høyeste form for smiger, så er det mye mangel på kreativitet innen musikk, film, kunst, komikk og ikke minst industribryggerienes etterslep på håndverksølbransjen.

Alt i alt er dette ikke akkurat dårlig PR for Oslo Brewing co og ølet vil dukke opp igjen med en ny etikett. Jeg tror kreativiteten strekker seg lengre enn å skrive Oslo i fonten til Fanta på neste etikett, men det får vi vel se først når Orange Soda Sour dukker opp igjen i hyllene.

 

Les også:

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg