Bryggeri- og drikkevareforeningens brev til bryggeriene

Bryggeri- og drikkevareforeningen sendte idag ut et brev til bryggeriene som hadde mottatt brevet fra Helsedirektoratet:

 

Kjære bryggere!

Helsedirektoratet har nå sendt oss skrivet som i går ble sendt ut til ca 800 tilvirkere og importører av alkohol.

Skrivet er en nøktern gjennomgang av et lovverk som burde vært kjent for alle og innebærer verken innskjerping, razzia eller trussel om skyhøye bøter.

Jeg har i dag snakket med avdelingsdirektør Øyvind Giæver i H.dir.

Han sier at skrivet først og fremst ble sendt ut i forebyggende hensikt, men bekrefter samtidig at det vil bli gjennomført tilsyn i løpet av våren.

Vi har uttrykt bekymring for at det vil bli ren lotto hvem som blir tatt, gitt begrenset kapasitet i direktoratet. Giæver har forståelse for det, men trekker parallellen til fartskontroller i trafikken: Bare noen få blir tatt, men det gjør det ikke mer lovlig å kjøre for fort.

Det som i alle fall er sikkert er at ingen får (skyhøye) bøter uten å først å ha gitt tilsvar til direktoratet og – hvis det er begått overtramp – får god tid til å fjerne eller endre innhold.

Det som virkelig bekymrer oss er situasjonen for bryggerier på eksportmarkedet.

Vi finner det helt urimelig om bryggerier som eksporterer ikke kan kommunisere med markedet gjennom de samme kanalene som utenlandske konkurrenter.

BROD har flere ganger gitt følgende råd til bryggerier som eksporterer:

Hvis du kan dokumentere at du eksporterer eller jobber med et eksportprosjekt, bruk sosiale medier aktivt, men følg disse retningslinjene:

–          Kommuniser kun på engelsk eller annet ikke-nordisk språk.

–          Ha kun omtale av produkter du kan dokumentere at du eksporterer / jobber for å få ut på eksportmarkedet.

–          Omtal aldri events eller aktiviteter i Norge.

Helsedirektoratets folk har muntlig sagt at de forstår og aksepterer dette, men noe skriftlig har vi ikke klart å få.

Jeg har gjentatt dette for avdelingsdirektør Giæver i dag og har et visst håp om han deler vår forståelse.

Minner i den forbindelse om at bl.a. Nøgne Ø og Haandbryggeriet hadde hjemmesider på engelsk i årevis, før lettelsene på hjemmesider ble gitt 1.11.2015.

Dette ble akseptert av direktoratet som naturlig og nødvendig for bryggerier som eksporterte.

Med dette håper jeg dere kan senke skuldrene noe.

Minner samtidig om mailen vi sendte ut i går: Vi jobber aktivt for å endre lovverket, men skal vi ha fair konkurranse i markedet må alle følge de reglene som gjelder.

Lykke til!

Mvh

Petter Nome

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg