Noen ganger dukker det opp prosjekter som føles helt riktige – både i timing, tema og tone. Da designer Ida Broen (31) fikk muligheten til å lage en ny etikett for den tradisjonsrike Gammel Opland, grep hun sjansen med begge hender og hele hjertet. Hun tok med seg det nordnorske språket, barndomsminner og en solid dose fargeglede – og ut kom en rosa etikett med personlighet, humor og kraft. En flaske med noe på hjertet.
Etiketten ble til i tett samarbeid med Art Director Sollin Sæle. Sammen har de to skapt et uttrykk som balanserer mellom gammelt og nytt, mellom tradisjon og nytenkning. Det handler om mer enn bare design – det handler om identitet og hvem akevitt egentlig kan være for.
«Mange jenter liker sterk drikke, og det er gøy å få anerkjent det», forteller Sæle over skjermen fra Los Angeles. «Og enda morsommere å få lage noe som snakker direkte til dem».
Og navnet? Fette Sterk Opland (for lettkrenkede er det viktig å opplyse at det faktsik står Fe*** Sterk Opland -med håndskrevne stjerner- på selve etiketten).
Etiketten er et kjærlighetsbrev til Nord-Norge og de små, sterke øyeblikkene – jentevors, latter, og de alltid tilstedeværende flaskene i foreldres barskap. De små krusedullene er kjærlighet, savn og gode minner.
Midt på etiketten står tallet 1994 – Ida Broens fødselsår. Det markerer både en ny æra for produktet og et personlig avtrykk. Hennes oppvekst i nord har vært med på å forme hele prosjektet – fra fargevalg til formspråk og symbolikk.
«Jeg ville at flasken skulle føles ekte. Det nordnorske er ærlig, ujålete og direkte. For meg var det viktig å få med det nordnorske språket og følelsen av samhold og rå ærlighet. Vi har forsøkt å fange det – og samtidig vise hvor mye varme og fellesskap som finnes her oppe», forteller hun med store, lysende øyne. Hun bruker her oppe, ikke der oppe. For hun bærer det nordnorske med seg stolt inntil hjertet.
Dette er andre gang Anora åpner for at designere tolker etiketten til Gammel Opland på nytt – første gang var med rapgruppa Dirty Oppland. Nå er det Broen og Sæles stemmer som løftes fram, og resultatet er en flaske som forteller nye historier, på nye måter.
Som akevittambassadør Atle Minothi sier det:
«Hvis noen fortsatt skulle tro at akevitt bare er for besteforeldre, så kan Ida og Sollin bekrefte det motsatte. Designerne forener gamle akevitttradisjoner med en etikett som skaper umiddelbar oppmerksomhet, og viser at kulturarven vår er like relevant i dag som den var for over hundre år siden. Det er noe å være stolt av».
Gammel Opland Limited Edition blir lansert den 7. mai.
Fette Sterk Pink Cocktail
20ml Gammel Opland
20ml Jordbær Sirup
20 ml Lime Juice
20 ml Eggehvite
Hell alle ingrediensene i en shaker med is.
Rist av alle dine hjerters lyster.
Hell ut isen og rist et par ganger til.
Hell i et champagneglass gjennom en finmasket sil.