Nøytral innpakning for alkoholholdige drikker


 

Generalsekretæren i DNT – Edru livsstid, Marit Barene gikk ut i Bergens Tidene den 15. juli med et innlegg der hun mener at vi må innføre nøytrale emballasjer på alkoholholdige drikker. 

 

“Fargerik emballasje og effekter på alkoholholdige flasker, spesielt rettet mot yngre målgrupper, viser at det er et stort behov for å ta grep”. 

Da lurer jeg på følgende: Hva mener du med yngre målgrupper? Mener du de som kan flytte for seg selv, kjøre bil, starte egen familie, avgi stemme ved valg og som har full rettslig handleevne? Er det disse som må vernes mot seg selv pga fargerik emballasje? 

Eller mener du yngre målgrupper som ikke er myndige ennå og derfor IKKE har lov til å kjøpe “alkoholholdig drikke” og da skal de måtte slippe å fristes av ting på Vinmonopolet, duty free og dagligvarehandelen hvor de uansett ikke får lovlig kjøpt noe? 

 

Spørsmålene og påstandene som blir fremstilt av Marit Barene er basert på synsing og fornektelse av fakta. 

“All tobakksemballasje er i dag nøytral og ensfarget, og har ikke markedsførende plakater eller etiketter”. 

Alkoholreklameforbudet gjør at det ikke finnes markedsførende plakater og etiketter for øl og sprit i dette landet heller. 

Og etikettene på f.eks markedsførende tyske hvitviner er så dørgelig kjedelige at det er en stående vits, men de selger jo til sitt bruk uansett hvor mange fargesprakende flasker og etiketter som står ved siden av. 

 

“Overgangen fra fargerike sigarettesker til ensfargede, grønnbrune pakker gikk smertefritt”. Nei, det gikk hverken smertefritt eller enkelt. Rettsaker, rapporter ble tilbakeholdt, politikere og forskere var sterkt uenig om effekten, ombygning av butikker, leveringsproblemer med de nøytrale boksene til snus og derfor distribusjon av disse var også en utfordring i tillegg til køene det skapte i butikken når man ikke fant det man var ute etter.

“Vi har bygd om hyllene og merket alfabetisk. Med helt like forpakninger er det en utfordring å finne riktig produkt” fortalte Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i COOP, til Dagbladet etter innføringen. Utfordring er ikke et synonym til smertefritt, Barene. 

 

Ta så den lille forskjellen på ca 250 tobakksvarer, fra veldog få produsenter, opp mot Vinmonopolet som alene har 25022 varelinjer fra flere tusen leverandører. Legg til hva HoReCa kan tilby og jeg er ganske sikker på at kaos er et ord som vil være synonymt med overgangen fra dagens system til et ensfarget tilbud. Nok kaos til å få endel folk til å drikke enda mer… 

 

“Hva om vi gjorde det samme med alkohol? Ville Vinmonopolet eller tax free-hyllene blitt kjedeligere?”  

Ja, hva om vi gjorde det samme med alkohol? 

Som Konsum startet med da de lanserte sine egenproduserte produkter i hvit og blå drakt i 1978? Mundant og enkelt. “Vaskemiddel” er så mye enklere enn all maset med hvitt eller farget tøy, enzymer, flekkfjerning, pulver, flytende, ball, pose eller tablett. Og skulle uhellet være ute, så er rosa, tettsittende klær populært for tiden…. 

Det visuelle aspektet ville blitt kjedeligere på f.eks Vinmonopolet eller et ølutsalg. 

Utvalget derimot kunne blitt større. Enormt mye større. 

Utsalgstedene kunne rett og slett bare gått bort ifra å ha selvbetjening og fått inn lange, kjedelige hyller med maksimal utnyttelse av plassen både i høyde, dybde og bredde, mot det delikate displayet og den kattesvingende avstanden mellom hyllene vi har nå. For utsalgene tenker profitt, ikke folkehelse. 

Så hadde vi hatt større utvalg, men visstnok mindre lyst å kjøpe det fordi innpakningen er ikke bare kjedelig, men gjemt bort på bakrommet som snus og røyk har ensfargede etui og står i egne skap hvor de aldri blir solgt… 

 

“Alle flaskene i samme gråfarge? Hadde du taklet nøytral emballasje på alkoholholdige varer?”

“Stygge” snusbokser oppfattes som fine og har vunnet designpriser.

Nøytrale bokser har hatt liten eller ingen effekt på folks snusvaner. 

 

Det finnes nesten ikke forskning på effekten av standardiserte snusbokser, men det finnes forskning på effekten av standardiserte røykpakker. Mye av denne forskningen forsøker å måle holdninger til pakkene. Om endrede holdninger til pakkene faktisk fører til mindre røyking er imidlertid vanskelig å slå fast. Det finnes også forskning basert på tall fra Australia, som innførte standardiserte røykpakker i 2012. Denne forskningen gir heller ikke noe klart svar. Basert på den aktuelle forskningen, og uttalelser fra forskningsleder Karl Erik Lund og forsker Torleif Halkjelsvik ved Folkehelseinstituttet, konkluderes det med at det ikke er dekning for å påstå at nøytrale tobakkspakker virker. Så da hvorfor skal det ha noen effekt på alkoholholdig drikke? 

Veien videre

La oss si at det ville vært bra for folkehelsen å ha nøytrale forpakninger på alkoholholdig drikke. I det minste la oss si at det ble innført. 

Så kommer det en annen fanatiker og krevder enda flere endringer for folks helse. 

 

“Tomme karbohydrater” er farlige, så brus, saft, sjokolade, godteri, juice, syltetøy, bakevarer som kaker, muffins, boller og så videre, hvitt brød, hvit pasta, hvit ris, og lignende må i forpakninger med pantonefarge 448C.

Sukker, tørket frukt, endel meieriprodukter som brunost, smør og fløte, saltet mat, mat med for høyt fettinnhold og alle andre ting som er farlige når man har et overforbruk av det (og som vi ‘opplyste’ må verne andre mindre intellegente medmennesker for, da de ikke kan ta vare på seg selv), må selvfølgelig i ensfarget emballasje. 

 

Om misbrukere vil ha ta tak i sitt kryptonitt, vil de kunne skaffe det til veie uansett. Narkotika har ikke blitt en farsott fordi innpakningen var fristende. 

 

Vi må bli bedre til å ta vare på hverandre, til å snakke og lytte. Vi må bli bedre medmennesker og hjelpe de som er på vei utfor stupet. 

Vi må ikke tro at Ola Ung Nordmann eller Kari Dranker Nordmann bælmer Larsen Vikingskip, Crystal Skull vodka eller Armand de Brignac Champagne fordi innpakningen er kul. 

Eller drikker øl fra Cervisiam, Amundsen og Ægir fordi boksene er mer fargerike enn Frydenlund Fatøl sin. 

 

Det er holdningsendringer som må til for å hjelpe folkehelsen, ikke gjøre ting kjedeligere. 

 

For kjedsomheten er trolig det som driver flest folk til å drikke. 

 

 

Les også:

 

 

2 kommentarer
    1. Hva med fet og usunn mat, da!?.. Fedme er faktisk mer fremkallende enn røyking, da kreftceller visstnok skal spre seg som ild i tlrt gress i fettvev. – Om en legger risiko til grunn, må det jo da innføres grågrønne emballasjer på alt fra snop til svinekoteletter, brusflasker og majonesetuber, da!.. 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg