Økende volum hos verdens største bryggerier i 1. kvartal 2024 gir håp om å reversere fallende enhetssalg i Europa, styrket av godt vær og sommerens sportsbegivenheter.
Flere av de største bryggerikonsernene kan vise til en vekst i salget, spesielt i Europa. Carlsberg, Molson Coors, Heineken og AB InBev har alle en oppgang fra 0,2 til 2% i første kvartal.
Nedgang i ølsalget hos de store produsentene har blitt mer vanlig, ettersom rikere befolkninger drikker mindre, men bedre og dyrere varer. Europas høye forbruk per innbygger og skiftende demografi bidrar til denne trenden. Inflasjon og krigen i Ukraina økte kostnadene ytterligere for bryggerne, som i utgangspunktet ga disse utgiftene videre til forbrukerne, noe som førte til volumnedgang midt i en levekostnadskrise forårsaket av økte matpriser, økte energipriser og økonomiske nedgangstider.
Til tross for disse utfordringene byr en sportstung sommer på optimisme for både store og små bryggerier. EM i fotball og OL vil øke volumen, med været som en annen avgjørende faktor. Forbedret kjøpekraft, drevet av lønnsøkninger, lover også godt for sektoren.
Til syvende og sist er de fleste bryggerier optimistiske for 2024, og håper på godt vær og spennende sportsbegivenheter for å drive frem salget av godt øl.