Hansa Radler med aprikos og hylleblomst

Jeg innrømmer det glatt: jeg elsker Hansa Radler!
Den minner meg veldig om Schweppes sin gode, gamle Grape Soda og det er noe som passer med at den ene delen er en pilsner og den andre grape soda.

Min lokale kjøpmann, Dag Robert, fikset et helt brett til meg når den først kom, da butikken hans ikke tok den inn selv.
Så fant jeg en Bunnpris i nærheten som solgte den og da var jeg stadig innom for å ta med et pappomslag med seks bokser radler i.

Det var en lykkelig sommer. Så økte HB kapasiteten året etter og Hansa Radler med grapefrukt var overalt.
Det er ganske sikkert å si at det var ølet jeg kjøpte aller mest av i 2020/21.

 

Idag la jeg merke til at fargen på boksen hadde blitt litt lysere i butikkhylla…
Det viste seg at jeg tok feil og at det var kommet en ny versjon.
Litt glad og litt bekymret tok jeg med en boks. Glad, fordi jeg syns radleren er dritgod. Bekymret, fordi de har nå laget en versjon med aprikos og hylleblomst.
Begynner å ane konturene av at disse boksene ikke er ment for demografien ‘mann i 40-årene som gikk fra å være lilleputt til småtjukk’…

Etter å ha smakt ølen kan jeg oppsummere det slik: Hadde jeg smakt denne drikken i Småland i Sverige på 60- og 70-tallet, hadde jeg garantert skreket «EEEMIIIIIL!!!!».


Det smaker som om noen har kødda med pilsen til pappa.

Vi vet at sitronbrus funker med pilsner, da det er den originale radleren. Vi vet grapefrukt-brus funker fordi det også er vel etablert og som jeg tidligere forklarte, smaker godt.

Pilsner med hva jeg best kan forklare som at den ligner en smaksatt tedrikke som ikke selger så godt, er ikke en god kombinasjon. Det lukter som en tørkeklut som har ligget fuktig og sammenkrøllet i tre dager.
Joda, det er noe aprikosete der, men aprikosen, det lyse maltet og noe av det florale med hylleblomsten kombinert, lukter som våt fille.

Og det er trolig det mest positive jeg kan si om denne avskyeligheten. Jeg vil ikke skjende ordet radler med å omtale denne som en.

Jeg hadde satt pris på om man kunne lage hylleblomstsaft i Norge, da danskene virker som de har det i hver butikk. Så kan man blande og få de herlige florale aromaene og smakene fra hylleblomsten i hvilket blandingsforhold man ønsker. Og ikke minst, for seg selv.
I Norge skal vi dytte hylleblomst i alle mulige ting, men da i små doser slik at det smaker mer stilk, enn den fine hylleblomsten.

Hansa Radler med aprikos og hylleblomst kan du spare deg 19 kroner og 90 øre for (Extra).
Du kan heller kjøpe en sånn aprikossmågodt (den som er rund, oransje og rød i fargen og har sukkertrekk), oppløse den i en halv desiliter vann, helle vannet oppi en halvliter med industripils, så røre rundt med en tulipan og bruke blomsten som pynt.
Jeg tviler du faller så langt unna originalen.

HansaBorg har nylig gjort det klart at de dreper 166 år med bryggerihistorie ved å legge ned Christiansands bryggeri. De burde heller ha brukt alle pengene som har gått med til å lage aprikosradleren på noe fornuftig i Kristiansand.
For jeg vil heller ha tonnevis med pils fra et 160 år gammelt bryggverk enn en dråpe til av smågodt- og tedrikkradleren til Hansa.

Avslutningsvis får jeg si unnskyld til Emil Svensson på Katthult. Du ville aldri vært så ondskapsfull at du ville gjort dette mot noen

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg