Anmeldt for brudd på alkoholreklameforbudet

Så ble man altså anmeldt for brudd på alkoholreklameforbudet.
Igjen.
Uten å ha brutt loven.
Igjen.

 

Småligheten lenge leve!
Noen privatpersoner er virkelig irritert over at jeg skriver om norsk håndverksøl, da det ser ut til å ha gått sport i å kritisere og i forsøk på å stoppe skrivingen.

Slapp av alle dere som sliter med tvangstanker om at vi som har skrevet om øl i lang tid får alt øl som vi skriver om, tjener penger på dette eller lever et liv i skum og bobler.
På fem år har skrivingen på egen blogg, for Ølportalen, Vi Menn, Nettavisen, Snusinfo, Side 3 og i SoMe, samt opptredener i radio gitt meg like stort finansiell godtgjørelse som du ville fått i pant for en knust ølflaske fra 1973.

Freebies? Tja, den bunken med kvitteringer fra Vinmonopolet og Gulating tilsier at det aller meste av de snart 200 ølanmeldelsene jeg har skrevet under pandemien er betalt for av egen lommebok.

Når Rolv fra Bergen Beer Blog og jeg bestemte oss for å fokusere på norsk håndverksøl på bloggene våre da koronaen la sin skygge over landet, i et forsøk på å hjelpe norske bryggerier, visste vi ikke at dette skulle være vanskelig for noen å svelge.
Vi ønsket å promotere godt, norskt øl fra håndverksølbryggerier.
Jada, jeg tok litt av når jeg begynte å poste daglig, men lell, det var for en god sak!
Til glede for noen, men tydligvis enorm irritasjon for andre.

Problemet er at med å ikke bare anmelde èn gang, men heller gjentatte ganger, har det ført til at Helsedirektoratet og Næringsetaten har nå blitt mer oppmerksomme på promotering av alkohol på sosiale medier. Det har dermed skapt en økt fokus mot nettopp promoteringen fra alle i bransjen på sosiale medier. Fra bryggerier, via distributører og importører, til eiere og ansatte ved utesteder.

Fordi noen folk der ut som hater at jeg har skrevet om norsk håndverksøl, er de nå skapt fokus hos myndighetene mot hvordan både bryggeri- og utelivsbransjen bruker sosiale medier. På måter de ikke har lov til.
Forskjellen på hva jeg som frittstående ølskribent og folk i bransjen gjør, er at jeg ikke bryter alkoholreklameforbudet.

Så om det blir økt fokus, oppfølging og regulering av loven på sosiale medier, betyr det at det vil bli vanskeligere -om ikke umulig- å få informasjonen man nå får fordi bryggerier og utesteder vil miste sider og grupper på SoMe.
Fan-sider (typen «venner av….»), informasjonssider, noen ølgrupper osv vil forsvinne eller så vil de tilknyttet salg av alkohol som poster i SoMe få advarsler og bøter.

Foto: David S. Jacobsen

Alkoholloven er ganske klar på hvordan forbudet mot alkoholreklame fungerer, men det er ikke alle som har forstått dette. Enten om de ikke vil eller bare sliter med å skjønne lovteksten.
Er man frittstående så bryter man hverken alkoholloven eller alkoholreklameforbudet med å poste ølanmeldelser, så anmeldelser mot frittstående ølskribenter er bare bortkastet tid for alle parter og skaper kun problem for de som trenger det minst.

Så stopp nå. Ingen flere anmeldelser.
Det har ingen nytte mot meg fordi jeg hverken bryter loven eller har tenkt å slutte med å skrive om øl og de eneste dere ødelegger for er norske håndverksbryggerier og utesteder.
Ta deg en øl eller gi faen i de som gjør det…

13 kommentarer

      1. Sikkert massevis. Dette virker som et personlig vendetta siden ingen andre ølskribenter har hørt noe.
        Kan bare spekulere hvem som står bak. Orker ikke å finne ut at det er bekjente.

    1. For oss som er genuint interessert i håndtverksøl, er det begrenset med informasjon om temaet i media, selv om man leter aktivt. Unntaket er noen blogger fra frivillige entusiaster.

      Takk for at du lager en utrolig bra blogg! Setter utrolig stor pris på anmeldelser og smaksnotater fra ulike slipp 🙂

    2. Sikkert noen som er misunnelig. Når misunnelsen er større enn kjønndrifta, er det ikke greit. Stå på

    3. Takk for at du skriver om norsk håndverks øl. Gleder meg til neste anmeldelse ,og minst teste dem etterpå. Fortsett det gode arbeidet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg