Gammel Opland utfordrer whiskey og cognac

Reklame | Arcus

 

Laks, ost og kokkekunst har for lengst satt det nordiske kjøkkenet på kartet, og akevitten har inntatt noen av verdens beste barer i byer som Paris, Berlin og New York. Nå er tiden inne for en sterkere internasjonal satsning, og relanseringen av Gammel Opland markerer starten på dette.

Lanseringen ble avholdt på Nedre Foss Gård ved Mathallen i Oslo. Prominente gjester fra inn- og utland fikk sjansen til å smake disse nye akevittene, med en liten fjøl med herligheter fra kjøkkenet på Nedre Foss Gård.



Ambisjonen med relanseringen er å etablere Gammel Opland som en premium merkevare i utlandet, i direkte konkurranse med eksklusive single malts eller cognac.

 

Edle dråper til utlandet

Arcus er verdens største produsent av akevitt og står bak mange av de tradisjonsrike akevittene. Gammel Opland har lenge vært den mest populære akevitten blant nordmenn og har ligget helt i toppen av salgslistene til Vinmonopolet over flere år. Kenneth Hamnes, som er konsernsjef i Arcus, er sikker på at Oplands runde og komplekse smak vil falle i smak også i utlandet.

– I tillegg til at akevitten har fått en renessanse i Norge, opplever vi økende interesse for akevitt i utlandet. Det er spesielt tyskere og amerikanere som har oppdaget den nordiske drikken, forteller han.

Den ekstra lange modningsprosessen på 24 måneder gir Gammel Opland en rund smak og kompleksitet som skiller seg ut fra andre akevitter. Mannen som har satt sin signatur på flasken, master blender Ivan Abrahamsen, mener Gammel Opland er en akevitt som bør nytes året rundt.

– Den lange modningstiden gir Gammel Opland en kompleks smakssammensetning. Mange forbinder akevitt og Gammel Opland med jul, men dette er en akevitt som kan nytes istedenfor cognac eller whisky. Og selvsagt er den god til tradisjonsmat og særlig lutefisk, sier han.

Nytt design

For å gjøre Gammel Opland klar for utlandet, fikk det London-baserte og velrennomerte designbyrået Stranger and Stranger oppdraget med å gi den tradisjonsrike flasken et nytt ansikt. Byrået har tidligere laget design for anerkjente brennevinsprodusenter som Martini og Jack Daniels, men dette er første gang de har fått bryne seg på en akevittflaske.

– Dette var en helt unik mulighet for oss. Vi setter stor pris at Arcus ga oss kunstnerisk frihet til å gjøre det vi gjør best, nemlig å designe. Det er ikke alltid man får mulighet til å bruke kreativiteten sin på denne måten når man skal jobbe med tradisjonsrike og etablerte merker som Gammel Opland, forteller direktør i Stranger & Stranger, Ivan Bell.

Hele Gammel Opland-porteføljen, med Gammel, Edel og Single Cask-variantene, har fått nytt design. Flaskene har får et mer moderne utseende som skal treffe både nordmenn, og gamle og nye akevittelskere over hele verden. Samtidig beholder alle variantene mange av sine karakteristiske trekk, slik at Gammel Opland fortsatt føles kjent for alle dem som har et forhold til den folkekjære akevitten.

 

Hele Gamle Opland- serien

Opland Edel Port

KR. 464,90

0,5 l  41,5 % – Varenr.: 764102

 

Opland Edel Madeira

KR. 464,90

0,5 l  41,5 % – Varenr.: 763602

 

Gammel Opland

KR. 439,90

0,7  41,5 % – Varenr.: 1230301

 

Opland Single Cask 9356

KR. 649,90

0,5 l  46,5 % – Varenr.: 822560

#arcus #akevitt #gammelopland  #oplandedel #oplandedelport #oplandedelmadeira #oplandsinglecask 

(Alle bilder: Arcus)

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg